onsdag 24. august 2016

Å skyte spurv med kanon

Nå på torsdag skal bystyret bestemme om elbiler skal betale full parkeringsavgift i Trondheim. Det ser ut til at det går gjennom. Problemet vi har erfart er at Midtbyens parkeringsplasser er fylte i arbeidstiden av folk som jobber i byen og som ellers kunne ha gått, syklet eller reist kollektivt. Dette velger man altså å løse ved å kreve inn full parkeringsavgift for elbiler.

En rekke høringsinstanser har kommet med sine innspill, hvor de fleste er positive. Men kun NAF og elbilforeningen reflekterer over hva som faktisk er problemet, nemlig de som står på gateplan hele dagen mens de er på jobb. Og her er spurven som bystyret i sin uendelige visdom ligger an til å skyte med kanon. I et utslag av misunnelse og frustrasjon over at elbiler får parkere gratis i gatene straffer de ALLE elbilister. Flere, meg selv inkludert, har foreslått at elbiler får parkere bare tre timer gratis, og da kun hvis de bruker appen. All parkering over det kan gå til full pris. På den måten rammer man den daglange jobbparkeringen på gateplan som er det egentlige problemet, men ikke alle de som har behov for å kjøre til byen for ærender og handel. 


De aller fleste er enige om at fremtiden må være utslippsfri. Ja selv Trondheim Høyre har programfestet det. Og for å stimulere til mer kjøp og bruk av elbiler slik at flere biler produsere og blir bedre og bedre må det starthjelp til, en starthjelp vi har i første omgang begrenset til å gjelde inntil 15% av bilparken er elektrisk. Med dagens 3,7% er vi enda et godt stykke unna.
Det er fullt mulig å få jobbparkeringen bort eller til nød inn i parkeringshus, hvis man tar seg bryet med å tenke bittelitt lenger, eller høre på de røster som allerede har kommet med gode kompromissforslag som løser problemet og fremdeles ivareta elbilinsentivene.

Mener vi alvor med en bedre og utslippsfri fremtid, så må valgene faktisk tas når vi står foran de. Jeg vil med dette be bystyret handle rasjonelt med et langsiktig perspektiv. Sett inn de tiltakene som må til for å få ned jobbparkeringen med elbil i Midtbyen, ikke skyt alle elbilister med kanon.


2 kommentarer:

  1. I tillegg skal vi betale for lading av elbil på de latterlige få plassene som er tilgjengelig i dag for elbil. Hadde vært fornuftig hvis vi kunne fått utvidet lade plasser og også noen med mulighet for 22kw lading mot en fornuftig pris selvsagt.

    SvarSlett
  2. Rune Presthus (H) foreslo faktisk det i finans- og næringskomitéen men ble nedstemt. Lading til selvkostpris.

    SvarSlett